Blues: pianostuk van Huub de Vriend.

Piano

Als Trilogie:
  1. Rat: gebaseerd op ritmische motieven uit de Rap-muziek. Snel. 12’ (Donemus)
  2. Slak: gebaseerd op een nocturne van Fr.Chopin. Langzaam. 12’
  3. Schar: gebaseerd op de tango. Voor twee piano’s. Snel. 8’
Blues: een pianobewerking voor het oorspronkelijk in 1980 gecomponeerde gelijknamige werk voor de Volharding. 14’

Drie fragmenten van een ventilator
Drie ritmische pianowerken in de volgorde snel - langzaam - sneller. (Donemus)

Educatief
Tien stukjes voor driehandig piano:
pianostukjes met een motivische derde handpartij, te spelen door zeer jonge kinderen die (nog) geen noten kunnen lezen. 14’

Top

Koor

Twee liederen op tekst van Nazim Hikmet
  • ‘We weten het allebei liefste, de uitnodiging’
  • ‘Paul Robeson’
Voor vierstemmig koor, twee piano's en basgitaar.

De poëzie van de Turkse dichter Nazim Hikmet (1902-1963) kenmerkt zich door een grote betrokkenheid bij de onderdrukten en achtergestelden. Door het opruiende karakter van zijn poëzie, heeft hij 28 jaar in Turkije gevangen gezeten. Daarnaast schreef hij zeer gevoelige liefdespoëzie.

Slaapstad
Voor vierstemmig koor a capella op tekst van de Nederlandse dichteres Diana Ozon.

Nachmittag mit Zirkus und Zitadelle
Voor vierstemmig koor, sopraansaxofoon, piano en cello op tekst van de Roemeense dichter Paul Celan (1920-1970).

De Bijl
Voor vierstemmig koor en piano, ook in een arrangement voor koor en blaasorkest. Tegen de ontbossing in de wereld. Op teksten van Indiase vrouwen, uit protest vastgeketend aan om te hakken bomen.

Top

Kamermuziek

Trek van het wildebeest flt., hobo, 2 klar., fagot. 4.30’

Vitesse Klarinetkwartet. 12’ (Donemus)

Ulysses Saxofoonkwartet. 55’
De 24 boeken uit Homerus’ Odysseia verklankt in 24 afzonderlijke saxofoonkwartetten. Uit elk boek zijn twaalf te projecteren of te zingzeggen regels geselecteerd die samen het verhaal van Odysseus vertellen.

Bij de première schreef recensente Susanne Lammers in het Leidsch Dagblad:

De Vriend: man van duizend muzikale listen

‘Ulysses’, de vierentwintig saxofoonkwartetten van Huub de Vriend, waarvoor vierentwintig passages uit de Odysseia de basis vormden, is een cyclus waarin kunstig gespeeld wordt met muzikale vormen en technieken. Het Python saxofoonkwartet brengt met een ongelooflijke concentratie de muziek tot leven. En gezegd moet worden dat De Vriend ideaal materiaal aandraagt, waarmee deze vier musici kunnen uitblinken. De lastige ritmiek - soms loopt de muziek op zeebenen - lijkt altijd op dansen, de schrille kleuren gaan als vanzelf over in brede, warme banen. De melodielijnen trekken voorbeeldig door alle partijen heen, en met beheerst temperament worden dynamische hoogstandjes verricht. Dit zijn de droomvertolkers van deze knappe, caleidoscopische muziek. Al is Odysseus niet hoorbaar, ‘Ulysses’ toont Huub de Vriend als de man van duizend muzikale listen.


Een ongewone nonnenkap Altvioolkwartet en piano met tapdans ad. lib. 10’. Voor het Amsterdam Viola quartett van Esther Apituley.

Naar een verhaal uit de Decamerone van G.Boccaccio. Met spreekstem of projectie.

De Kok en de Kraanvogel Altvioolkwartet en piano met tapdans ad. lib. 11’. Voor het Amsterdam Viola quartett van Esther Apituley.

Naar een verhaal uit de Decamerone van G.Boccaccio. Met spreekstem of projectie.

The Bells Voor acht klankobjecten. 8’. (Naar een compositie van William Byrd.)

Drie improvisaties Voor piano en melodie-instrument.
  1. Leeuwerik. 2’
  2. Nachtegaal. 3’
  3. Geluksvogel. 3’


Zwemmen met de pinguïns Voor marimba, xylofoon, viool en cello. 12’

Professor Thorbecke Een kamermuziekcyclus voor verschillende instrumenten.
  1. De Nijlgans: Harp. 2’
  2. Hebban Olla Vogala: Piano, Mezzo Sopraan. 2’
  3. Een Vinkske: Piano, Sopraan - Alt. 2’
  4. Het Roodborstje: Piano, Sopraan - Mezzo Sopraan - Alt. 2’
  5. De Koekoek: Contrabas, Zang. 2’
  6. Papegaai: Gitaar, Zang. 1’
  7. De Merel en de Mus: Viool, Cello. 1.30’
  8. Moeder Eend: Piano, Cello. 1.30’
  9. Spreeuwenzwerm: Drie Celli, Contrabas. 1.30’
  10. De Namaakpapegaai: Poppenkast. 1’
  11. De Tuinfluiters: Verteller. 1’
  12. De Rietzangers: Piano, Sopraansaxofoon. 3’
  13. Familie Zwaan: Viool, Altviool, Contrabas. 2’


Top

Muurgedichten

Leidse muurgedichten
Sinds 1992 siert stichting Tegenbeeld muren en gevels van Leiden op met gedichten. De gedichten zijn geselecteerd uit het beste wat de wereldpoëzie heeft voortgebracht. De keuze van gedichten doet zowel recht aan de multiculturele samenleving die Nederland is, alsook aan de internationale cultuurgeschiedenis.
De muur- of geveldichten zijn op een bijzondere en zeer oorspronkelijke manier vormgegeven door schilder Jan Willem Bruins. Niet voor niets heeft de stichting Tegenbeeld voor haar project de Zilveren Veer in 2003 ontvangen.
De teksten van alle gedichten, zowel vertaald als in de oorspronkelijke taal, zijn na te lezen op www.muurgedichten.nl.

Leidse muurgedichten en muziek
De door Huub de Vriend gecomponeerde muurgedichten worden uitgevoerd door ensemble Street Fable, speciaal voor dit doel opgericht. Bij verschillende muurgedichten wordt Street Fable aangevuld met vermaarde gastmusici zoals Louis Andriessen, Jan Willem de Vriend, Hans Brons, Willem van Moort en Jacques Maassen.

Leidse muurgedichten in bewegende en stilstaande beelden
De Leidse fotograag en visual artkunstenaar Jan Scheerder heeft de muurgedichten gefotografeerd en bij verschillende ervan visuals gemaakt. Daarin interpreteert Scheerder op een zeer persoonlijke en originele wijze de muurgedichten. Tijdens optredens van Street Fable worden de visuals geprojecteerd. Gedicht, beeld en muziek vormen op deze wijze een onlosmakelijke eenheid.

Street Fable bestaat uit:
Carolien Devilee: mezzo sopraan
Ariëlle van Eijsden: dwarsfluit
Marius Beets: contrabas
Frits Heimans: saxofoons
Jan Scheerder: fotograaf en visual art kunstenaar
Huub de Vriend: piano en composities
Over de muzikale muurgedichten

"Als componist die in Leiden woont en werkt, word ik dagelijks geconfronteerd met deze aparte vorm van kunst. De stad als vrij toegankelijk museum. Acht jaar geleden besloot ik alle gedichten die op de Leidse muren zijn te bewonderen op muziek te zetten, volgens een zelfde werkwijze als die van Jan Willem Bruins, de schilder van de muurgedichten. Elk gedicht krijgt zijn eigen muzikale signatuur, eigen vormgeving, eigen stijl. Stijlloosheid is daarom onderwerp van de muziek: jazzballad naast twaalftoonscompositie, spreekkoor naast popsong, een John Cage-achtig schelpenconcert naast een Bach-fuga, een Afrikaans metrum naast een merengue.

‘Componeren is kinderspel’, dichtte Lucebert(?).

Liefde is gelijk water of de lucht de Atlantische Oceaan, muziek of gelijk poëzie! Wat is muzikale stijl? Wordt daarmee een muzikale stijlperiode als Renaissance of Barok bedoeld of eerder de specifieke stijl van een componist, de stijl waaraan we hem of haar, zonder nadere uitleg, onmiddellijk menen te kunnen herkennen? Hoe persoonlijk en uniek is dan de stijl van die individuele componist? Grootmeester Bach heeft geleerd van Buxtehude. Valt aan te wijzen waar Buxtehude ophoudt en Bach begint? Dalen we verder af in de geschiedenis, dan komen we uit bij de stijl van de componist van het 3.000 jaar oude Seikiloslied uit Griekenland. Of was de toenmalige stijlperiode er één, waarin de individuele componist vervangen had kunnen worden door een willekeurige andere?

101 muurgedichten van 101 verschillende dichters, allemaal verschillend van stijl, gelet op inhoud en vormgeving. Van één enkele dichter stond al langer op een muurgedicht: Jan van Hout dichtte zijn Noodvers al rond 1600 en is op de gevel van het Leidse Stadhuis te bewonderen.
Het ene gedicht is geschilderd als de bladzijde uit een dichtbundel, een volgende is vormgegeven als een cirkel en weer een ander als een vrolijke dartele vogelzwerm.
In hoeverre klinkt de stijl van de hedendaagse componist, die zijn roots niet in het oude Griekenland heeft liggen, maar in het Japanse No-theater, wezenlijk anders qua stijl dan die van zijn Westerse tegenpool?

SteP stap OP POPulaire liedjes HOP

Is jazz een stijl? En popmuziek? Popmuziek is eerder een romantische levenswijze, zei de gitarist. We kennen geen stijl, maar kennen verschillende ‘sounds’ zei de motown-producer. Bruisend als een fontein en als klokken luiden, denk ik nog aan wat is gegaan in het bos waarin wij zingen!"

Top

Orkest

Rembrandt 2006 Groot variabel ensemble met symfonieorkest, blokfluitkwartet, strijkkwartet, draaiorgel, kerkorgel, big band, orkest, popgroep, koor en solisten. 58’ (2006)

Het Zwanenei Voor accordeon en klein orkest. 12’ (2005) (Donemus)

De Kus Voor houtblazers en strijkorkest. 8’.20" (2001)

De Reuzenbalbatros Voor symfonieorkest. 12’ (2000) (Donemus)

Fuuuut en Kloet Voor harmonie- en/of fanfare-orkest. 11’ (1999)

De Rim Ram suite
a)Voor blaasorkest, pn., slw. en C.bas. 12’ (1998)
b) Voor variabel ensemble.
De Rim Ram suite bestaat uit drie afzonderlijke dansen: Samba, Rag en Tango, elk circa 4’

De Wekker Groot variabel ensemble met symfonieorkest, blokfluitkwartet, strijkkwartet, big band, orkest, popgroep. 16’ (1997) (Donemus)

Reggae Voor blaasorkest, pn., slw. en C.bas. 4’ (1985) (Donemus)

Guillotine Groot vocaal-instrumetaal ensemble met 4 slw., 4 C.bas, 4 piccolo, 4 sax,4 tpt, 4 tbn., 4 zangers. 32’ (1981) (Donemus)

Een politieke cantate op teksten van Saint Juste, Rosa Luxemburg, Patrice Loemoemba, Thomas Munzer en Salvador Allende. Samen met Cornelis de Bondt en Jan Rispens.

Blues voor de Volharding Voor blaasorkest, pn. en C.bas. 14’ (1980) (Donemus)

Top

Kinderliedjes

Spin, de kat en wandelende tak (538 KB, opent in nieuw scherm.) Om het beter te zien en/of uit te printen: klik op het vergrootglas dat vanzelf op de plek van het muishandje verschijnt.

Alleen is maar alleen (371 KB, opent in nieuw scherm.) Om het beter te zien en/of uit te printen: klik op het vergrootglas dat vanzelf op de plek van het muishandje verschijnt.

Papegaai (152 KB, opent in nieuw scherm.) Om het beter te zien en/of uit te printen: klik op het vergrootglas dat vanzelf op de plek van het muishandje verschijnt.
  Copyright © Huub de Vriend